پیغام خطا

  • Notice: Undefined index: field_rutitr در include() (خط 28 در /home/joyzar/domains/joyzar.ir/public_html/sites/all/themes/joyzar/node--note.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_largimage در include() (خط 35 در /home/joyzar/domains/joyzar.ir/public_html/sites/all/themes/joyzar/node--note.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_tags در include() (خط 51 در /home/joyzar/domains/joyzar.ir/public_html/sites/all/themes/joyzar/node--note.tpl.php).

تازه ترین مطالب

کد مطلب: 25351
تاریخ انتشار: 3. دى 1396 - 7:31
طی چند سال اخیر یکی از مسیرهایی که زیر بار ترانزیتی رفته است مرز سومار است که روزانه شاهدتردد کامیون های زیادی از این مسیر هستیم.

یادداشت::

یکی از شاخص های توسعه در هر استان جاده و راه مواصلاتی است که امروزه با افزایش میزان خودروها و همچنین ترانزیت کالا  میبایست مورد توجه قرار گیرد.

 

 

  بر هیچکس پوشیده نیست که اولین جاده ساخته شده استان ایلام به دهه ٣۰ و چهل بر میگردد که حفر تونل رنو یکی از  پروژه های مهم در آن دوران بود که کار  حفاری و ساخت آن بدون ماشین آلات و با کلنگ انجام گرفته است.

 

 

خوشبختانه در پی کار کارشناسی شده مهندسین آن زمان مسیر جاده رنو آنچنان از امنیت برخوردار بوده که با وجود قرار گرفتن در دل کوه طی ۵۰ سال هیچ حادثه ی طبیعی اعم از ریزش کوه رخ نداد.

 

 

همچنین کار مطالعاتی جاده در تنگه ی گرمه با پیچ های فراوان چنان دقیق و محاسباتی بوده که هر خودرویی به راحتی و با هر میزان سرعت ترددی آسان می تواند داشته باشد.

 

 

از آن پس منطقه ایوان بعنوان دروازه ورودی استان محسوب گردید تا اینکه در دهه های اخیر مسئولان وقت بفکر خارج شدن استان از بن بست افتاده و با کار مطالعه  بر روی منطقه حمیل درصدد ایجاد خطی مواصلاتی شده و به این طریق مسافت استان به شهرهای همجوار  و خصوصا کرمانشاه را کوتاه تر نمایند.

 

 

از آن پس بود که سیل بودجه های استان به سوی این مسیر روانه گشت و با احداث مسیر  ایلام _حمیل عملا موازنه عدالت بودجه ای در بحث راه به هم خورد و بلعیده شدن اعتبارات در کام این مسیر  سبب گردید تا دیگر راههای استان نادیده گرفته شوند.

 

 

حال مسیر قدیمی ایوان هم در دولت های گذشته نیز با بی مهری مواجه شد به طوری که در دولت یازدهم تقریباهیچ اعتباری برای تعریض و یا بهسازی جاده های مواصلاتی شهرستان اختصاص نیافت و شائبه نقش مدیران بومی در سطح تصمیم گیران استانی در جهت روانه کردن بودجه به سمت زادگاه های خود قوت یافت و تمامی اعتبارات به کام مسیری رفت که هنوز جز مسیر های ناامن محسوب می شوند.

 

 

اما طی چند سال اخیر  یکی از مسیرهایی که زیر بار ترانزیتی رفته است مرز سومار است که حجم تردد کامیون ها به حدی است که در صورت وجود آمار میتوان گفت هر دقیقه یک کامیون از مسیر قلاجه و شهر زرنه به سمت سومار در حرکت است.

 

 

 باز شدن این مسیر و افزایش تردد باعث رونق منطقه گردیده است اما بر هیچکس پوشیده نیست که مسیر ارتباطی زرنه به سومار یک جاده جنگی و کم عرض بوده که در دوران دفاع مقدس برای جابجایی نیرو و ادوات استفاده شده است.

 

این جاده در حالی زیر بار ترافیکی رفته است که روستاهای متعددی در طول این مسیر قرار دارند.

 

 

این افزایش تردد ماشین های سنگین و وجود جاده ی کم عرض , بی کیفیت و بدون ایمنی باعث گردیده تا شاهد تصادفات ناگوار منجر به فوت باشیم.

 

 

حال با توجه به اهمیت راه مواصلاتی و نقش آن در توسعه می طلبد مسئولان استان گوشه چشمی هم به راههای شهرستان ایوان داشته باشند تا مردم کمتر داغ عزیزان خود را در اثر تصادفات ببینند و این اهمال مسئولین طی ۴ سال گذشته در بحث راههای ایوان با اختصاص اعتبار برای بهسازی و تعریض جاده جبران گردد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
تقویم 6 ماهه اول هیئت کوهنوردی ایوان در سال 95
خبرگزاری فارس
خبرگزاری ایرنا
شبکه اطلاع رسانی دانا
هواشناسی ایلام
به کانال تلگرامی "خبرنامه جویزر" بپیوندید
تابناک ایلام
موسسه خیریه نسیم وصال
دفتر مقام معظم رهبری